Menu icon Home button

Je trouwdag plannen


Bij het organiseren van een bruiloft moet je denken aan het plannen van allemaal leuk dingen, dus een leuke to-do-lijst. Het is niet zomaar een to-do-lijst, maar een erg uitgebreide lijst met bijvoorbeeld: de locatie, gastenlijst, trouwkaarten, trouwjurk, dresscodes etc. 
Maar hoe plan je deze hele belangrijke dag in je leven het best? Wij zullen je hierbij helpen.
 

Foto: Jansen Bruidsfotografie


De trouwdatum

Een van de eerste dingen die je moet beslissen als je ten huwelijk bent gevraagd is de keuze van de trouwdatum. Ja, wanneer willen jullie gaan trouwen? Willen jullie in de  zomer, herfst, winter of lente trouwen? Dus moet je goed nadenken in welke tijd van het jaar jullie willen gaan trouwen.


Lente bruiloft:

In de lente heb je vaak een fijne temperatuur en zijn er mooie bloemen en bloesems in bloei, deze kun je gebruiken voor de decoratie en je kunt het laten verwerken in je bruidsboeket. In deze tijd van het jaar wordt er vaak gebruik gemaakt van tulpen, ranonkels, hyacinten en prachtige pioenrozen. Stel je eens voor: een schitterend bruidsboeket met pioenrozen! 


Zomer bruiloft

In de zomer worden de meeste huwelijken gesloten, dit komt waarschijnlijk door het mooie weer. Je kunt in deze periode dan ook een buiten bruiloft organiseren. Bij een buiten bruiloft moet je wel iets meer organiseren, maar dat kun je allemaal lezen in een artikel die we hebben geschreven over buiten bruiloften. In de zomer is het wat langer licht, dus ideaal voor een mooie bruidsreportage.
Het is vakantietijd dus voor de gasten met kinderen die jullie uitnodigen iets makkelijker.


Herfst bruiloft

De herfst heeft zo ook zijn charme.... Prachtige oranje en bruintinten, die je natuurlijk kunt gaan gebruiken voor de decoratie van jullie huwelijk. In de herfst heb bijzonder licht voor jullie foto's. Milde maar aangename temperaturen.


Winter bruiloft

In de winter weet je echt zeker dat het geen warme dag wordt. Dus moet je zorgen voor een jasje. De winter is natuurlijk wel een hele mooie tijd van het jaar om eens goed uit te pakken met de decoratie. Dit is natuurlijk wel een hele gezellige tijd van het jaar. Heerlijke chocomel met slagroom drinken op je bruiloft bij een brandende haard. Romantisch is het zeker!

TIP: Als jullie willen gaan trouwen rond de kerst, hou er dan wel rekening mee dat er vele locaties zijn gereserveerd voor kerstborrels. De kans is ook groot dat de locaties rond die tijd concurreren met kerstaanbiedingen. 
 

Foto: Jorik Algra Fotografie


Vrijdag en zaterdag populaire trouwdagen

De vrijdag en de zaterdag zijn erge populaire dagen om te gaan trouwen. Welke dag jullie gaan kiezen hangt af van een aantal zaken. De kosten van de gemeentes verschillen nogal en is trouwen op zaterdag wel iets duurder. Als jullie er voor kiezen om op een vrijdag te gaan trouwen, dan zullen jullie gasten en jullie zelf vrij moeten nemen. Misschien gaan jullie niet gelijk op huwelijksreis, dan kun je je ook afvragen of jullie 1 of 2 dagen nodig zijn om bij te komen van deze wel heel belangrijke en toch wel vermoeiende dag.


Hoeveel tijd heb je nodig om je bruiloft te plannen?

Over het algemeen beginnen de meeste bruidsparen ongeveer een jaar voor de trouwdag met de voorbereidingen van deze dag. Het klinkt erg dan nog zo ver weg, maar deze tijd heb je echt wel nodig voor de voorbereiding op je huwelijk. Niet iedereen is gelijk hoor, er zijn natuurlijk ook stellen die hun bruiloft zomaar hebben voorbereid. Het ligt natuurlijk ook aan hoe jullie je trouwdag gaan vieren. Het belangrijkste is dat je relaxed te werk gaat, want de voorbereiding moet een leuke tijd zijn waar je enorm van geniet.
 

Wat plan je het eerst? Locatie of gemeente?

Aangezien de trouwlocaties al ver van tevoren volgeboekt kunnen zijn, is het toch wel belangrijk om snel te checken of jullie droomlocatie nog vrij is op de datum waar jullie voorkeur naar uit gaat. Jullie kunnen vervolgens met de gemeente bellen om te vragen of er op die dag plek is voor jullie huwelijksvoltrekking. Maar tegenwoordig hoef je niet altijd op het stadhuis de huwelijksvoltrekking laten doen. Dit kan misschien ook in jullie droomlocatie, informeer bij desbetreffende locatie of jullie daar ook de huwelijksvoltrekking kunnen doen.

Foto: Hotel Kasteel TerWorm


De trouwlocatie

Wat belangrijke zaken op een rij:
* Is de datum van jullie voorkeur nog vrij?
* Is het een officiële trouwlocatie? 
* Is de locatie naar verhouding goed? Zaal groot genoeg voor het aantal gasten? Maar wat ook niet onbelangrijk is... Is de zaal niet te groot voor het aantal gasten? Dit kan namelijk erg ongezellig overkomen.
* Is er plek om te dansen in de zaal?
*Is de locatie rolstoel vriendelijk? 
*Tot hoe laat mag het feest doorgaan?
* Is er aan de kinderen gedacht? Kinderstoelen, verschoonplek, speeltuintje?
* Voldoende parkeerplekken?
* Kunnen jullie gasten in desbetreffende locatie overnachten? Of in de buurt van de locatie?
* Hoe hard mag de muziek aan in de zaal?
* Is de locatie exclusief voor jullie die dag, of is er nog een bruiloft die dag?
* Is de prijs van de locatie inclusief catering, personeel decoratie etc?
* Kan er buiten getrouwd worden? En met slecht weer aan een alternatief gedacht?
* Mogen jullie de zaal zelf aankleden en decoreren? En vanaf welke tijd mag dit?
* Technische gegevens voor de band, DJ, lichteffecten beamers?
 

Zoek een locatie bij jullie past

De locatie is heel bepalend voor de uitstraling van jullie huwelijksfeest, zoek dan ook naar een locatie die echt bij jullie past!
 

Groote van de locatie

Kijk goed naar de oppervlakte van de locatie. Denk hierbij aan de eetzaal, zijn er voldoende tafels en stoelen voor alle daggasten.
Bij ronde tafels kunnen jullie gasten makkelijker met elkaar praten, alleen nemen ze meer ruimte in beslag.
Tip: Als je tijdens het diner meerdere mensen wilt spreken, kun je halverwege het diner iedereen van plaats laten wisselen. Of hou aan iedere tafel 2 plaatsen vrij zodat jullie steeds ergens anders aan kunnen schuiven.
 

Denk ook hier aan...


Kinderen op jullie bruiloft

Als je op zoek bent naar een locatie kijk dan ook gelijk of de locatie kindvriendelijk is als jullie kinderen op jullie trouwdag hebben. Zijn er speciale stoelen voor de kinderen, is er een ruimte om de allerkleinsten te verschonen. Vraag ook of er een kamertje is waar de allerkleinsten en middagdutje kunnen doen. En vergeet vooral niet om te kijken dat er een speelhoek is.
 

Ouderen op jullie bruiloft

Als jullie ouderen en/of invalide gasten verwachten op jullie bruiloft, kijk dan wel of de locatie rolstoel vriendelijk is. Als je het feest op een bovenverdieping viert, kijk dan of er een lift aanwezig is. Hou er wel rekening mee dat er voldoende ruimte is aan tafel voor een rolstoel. En dat daardoor niet andere gasten steeds moeten op staan. Als jullie in de zomer gaan trouwen, denk dan ook aan of er een zonnewering aanwezig is, of airconditioning. Dan kunnen de oudere gasten die vaker wat sneller last van de warmte hebben ook genieten van jullie bruiloft. Kies liever niet voor een locatie met een lange oprijlaan met kiezelstenen, dit zullen de gasten die slecht ter been zijn waarderen.


De gastenlijst

Het liefst vieren jullie je trouwdag met iedereen die je kent en leuk vindt, maar passen al deze mensen ook in jullie budget? En is de locatie groot genoeg voor al deze gasten?

Belangrijke vragen over de gastenlijst
* Hoe groot zal het bruiloftsfeest ongeveer zijn?
* Hoeveel gasten kunnen er in de locatie?
* Welke personen krijgen in ieder geval een uitnodiging?

Tip: Voel je bij het maken van de gastenlijst nergens toe verplicht en denk er aan dat het jullie dag is! Je kunt ook een B lijst van gasten maken waarbij je twijfelt, mocht er dan toch nog een paar andere gasten afzeggen, zodat je de twijfelgevallen alsnog kunt uitnodigen. Doe dit wel op tijd, zodat het niet opvalt!
 

Kinderen op het feest

Bedenk of je de kinderen van vrienden en familie ook wilt uitnodigen en geef dit duidelijk en op tijd door. Als je alleen jullie directe neefjes en nichtjes erbij, dan kunnen jullie deze kinderen natuurlijk leuke taken geven, zoals bloemenmeisje of een ringendrager. Dan voorkom je ook gelijk scheve gezichten bij je vrienden waar de kinderen niet van zijn uitgenodigd.
 

Samenstellen in groepen

Het samenstellen van jullie gastenlijst wordt een stuk gemakkelijker als je alle gasten in groepen verdeeld. Familie, kennissen, vrienden, collega's....
Dit kan ook goed van pas komen voor de tafelschikking.
 

Met of zonder partner

Je wilt je collega's ook graag uitnodigen op jullie huwelijksfeest, maar als ze ook nog een hun partner meenemen, kan dit niet in jullie budget passen. Lastig, want je nodigt het liefst alleen mensen uit die je daadwerkelijk kent. Maar je weet ook uit eigen ervaring dat het leuker is dat je met je partner naar een feest gaat. Ook jullie vrijgezelle vrienden die nog maar net een nieuwe vlam heeft.... Nodig je die wel of niet uit.... Als je er niet uit komt, laat dan het budget de doorslag geven. En denk er maar steeds weer aan: Het is jullie dag.


Foto: De Stijl Floral Design


Last but not least

De belangrijkste zaken zijn nu wel voorbij gekomen voor de planning van jullie trouwdag. Nu komt het aan op de details, de puntjes op de i. Dresscodes, themakleuren, eten etc... 
 

​Themakleuren voor je trouwfeest

Als jullie eerst "Save The Date" kaarten versturen, hoeven de themakleuren nog niet bepaald zijn. Maar als jullie de trouwkaarten gaan versturen, is het wel handig dat dan de themakleuren bekend zijn, zodat jullie de trouwkaarten kunnen afstemmen op het thema. Stem dan ook de tafelkaartjes en de menukaart af op het thema.
 

Eten en drinken op jullie feest

Zijn er bij de gasten vegetariërs, veganisten of zijn er gasten met een speciaal dieet of een allergie? Bespreek dit wel op tijd met de locatie, dan kunnen de maaltijden hier van te voren op worden afgestemd en sta je op de dag zelf niet voor verrassingen. Het zou wel erg vervelend zijn dat deze gasten worden vergeten. Bij een buffet is het iets gemakkelijker, want dan kan iedereen zijn eigen eten uitkiezen en iemand die geen vlees eet, pakt dan gewoon geen vlees.
 

​Social Media

Tegenwoordig is social media niet meer uit je leven te denken, maar misschien hebben jullie liever niet dat er tijdens de bruiloft iedereen druk in de weer is met zijn mobieltje. En dat er bijvoorbeeld al vroeg op de dag foto's verschijnen van jullie dag op Facebook en twitter. Maak dit van te voren duidelijk in jullie trouwkaarten, om irritaties te voorkomen. Maar vinden jullie het juist leuk dat alles op Facebook en twitter wordt geplaatst, mmak dan je eigen bruilfts-hashtag aan! Dit is er leuk voor op twitter en Instagram.

Nu zijn we toch echt op einde gekomen van alle details voor het plannen van jullie bruiloft. Ik hoop dan ook dat jullie wat aan dit artikel hebben gehad en ik wens jullie dan ook een hele fijne trouwdag toe.
 
Menu
Categorieën