Menu icon Home button

Trouwambtenaar Pim van der Tas

Ik ben er voor jullie - en dat vind ik een grote eer!

Jullie gaan trouwen of misschien wel ceremonieel je partnerschap laten registreren...

In ieder geval: van harte gefeliciteerd! Misschien vinden jullie het wel spannend of hebben jullie helemaal geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Ik wil jullie dan ook graag begeleiden in de periode voorafgaand aan de ceremonie en ik wil jullie natuurlijk graag officieel in het echt en in dé echt verbinden, of in het andere geval jullie partnerschapsregistratie bevestigen.

Mijn doel, en daarmee ook het grootste compliment na een ceremonie is, dat ik als trouwambtenaar jullie heb weten te verrassen. Met mijn woorden, maar ook met de manier waarop ik de ceremonie heb geleid. Dat ik paste in het gezelschap en jullie precies zo heb neergezet zoals je bent. Maar dan net iets vanuit een andere invalshoek dan je gewend bent!


Over trouwambtenaar Pim van der Tas

In 2021 was het al weer 40 jaar geleden dat ik getrouwd ben met Astrid. Samen hebben wij drie kinderen met partners en ook al weer vier kleinkinderen. Pas na mijn arbeidzaam leven en na het stoppen met enkele van de bestuurlijke functies die ik naast mijn professionele werk deed in het jeugd- en jongerenwerk, heb ik in 2019 de stap gemaakt naar dit mooie werk. De gemeente waar ik woon, plaatste toen een oproep voor uitbreiding van het aantal trouwambtenaren, en dat leek me nou precies iets voor mij.

Mijn ervaring met spreken in het openbaar, dat zowel in mijn professionele als in mijn vrijwillige functies zeer veel aan de orde was, maakte dat ik mij over het schrijven van toespraken en het uitspreken daarvan geen zorgen hoefde te maken.

Vanwege mijn vrijwilligers inzet gedurende iets meer dan 40 jaar voor het jeugd- en jongerenwerk, onderwijs en sport, ontving ik in 2012 uit handen van de burgemeester de onderscheiding die behoort bij het lidmaatschap in de Orde van Oranje Nassau. Deze kan eigenlijk maar weinig gedragen worden, maar omdat de toga van de trouwambtenaar een officieel ambtstenue is, kan ik hem met trots voor elke huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie opspelden en daarmee een klein extra cachet geven aan de ceremonie.

Als je meer wilt weten over mijn titels als Laird of Glencoe and Wildernesse en Lord of Ardmore, dan moet je mij daar maar naar vragen in het gesprek dat we gaan hebben in de aanloop naar jullie grote dag. Het maakt het mogelijk om de ceremonie een Keltisch tintje te geven door jullie in kilt te trouwen en een element als 'handfasting' aan de ceremonie toe te voegen.


Waarom ik jullie wil trouwen of jullie geregistreerd partnerschap wil bevestigen

Waarom ik dit werk zo leuk vind en dus heel graag doe? Het antwoord is kort: Vanwege jullie! Mensen als jullie, die het pad van de liefde en loyaliteit hebben gevonden en dat samen willen gaan belopen, of die, zoals dat vroeger altijd werd gezegd nu samen in het huwelijksbootje willen stappen, geven mij energie en bezorgen mij de eer om onderdeel te zijn van de belangrijk(st)e dag van jullie leven. En ik geef jullie daar graag de ceremonie voor terug die jullie in gedachten hebben. Of deze nou eenvoudig, uitgebreid, klein of groot is. Met een lach of een traan, en soms allebei. Altijd in een mix tussen formeel en informeel.

De dag, waarop je je verbind heeft sowieso al een gouden randje maar heeft ook een aantal voorgeschreven momenten. Ondanks dat officiële karakter is het altijd weer een fijne uitdaging om van deze ceremonie een gezellige, ongedwongen en vooral blije plechtigheid te maken. Daag me maar uit, hoe meer eigen wensen, hoe groter de uitdaging om de ceremonie op jullie maat te maken!


Mijn aanpak

Als beëdigd en benoemd trouwambtenaar mag ik in mijn eigen woonplaats Waddinxveen stellen in de echt verbinden of hun partnerschapsregistratie bevestigen. Dit op een zeer speciale, en bovenal bijzondere manier. In dat licht bezien, staat de eerste B van BABS dus niet voor Buitengewoon, maar voor Bijzonder Ambtenaar! 

Trouwen of partnerschapsregistratie kun je doen in de op zichzelf best wel geschikte omgeving van het gemeentehuis. Maar wil je het anders, zoals met je voeten in de zee, thuis in de tuin, in het voetbalstadion, in dat leuke restaurant of kasteel of misschien wel heel ergens anders, waar je het ook niet dagelijks ziet gebeuren? Met creativiteit, doorzettingsvermogen en de juiste contacten is heel veel mogelijk. Ik denk graag met jullie mee, en kan waar nodig bemiddelen met de desbetreffende gemeente! In een zeer persoonlijk voorgesprek bij jullie thuis of op locatie zorgen we er samen voor dat de specifieke wensen van jullie als paar duidelijk worden.  En dat met in het achterhoofd dat “Alles kan en niets moet”.

Een ceremonie met vooral een lach en hier en daar een mogelijke traan. Een moment om nooit te vergeten maar ook een ceremonie om nooit te vergeten. Jullie zullen er nog lang over doorpraten met elkaar. Mochten jullie eerst in een persoonlijk gesprek willen aftasten of er een klik bestaat, of willen jullie antwoord op prangende vragen, dan bied ik uiteraard een eerste oriënterend gesprek aan. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden, tarieven en of andere zaken.

Als we concluderen dat er tussen ons de klik is die nodig is voor een ceremonie naar jullie wensen, en jullie voelen dat ik dat voor jullie kan realiseren, lees dan hier verder over de 4 stappen hoe we het verder aanpakken.
 

Werkwijze in 4 stappen

Hoewel ik bij mijn eerste huwelijksceremonie waarschijnlijk honderd keer meer zenuwachtig was dan het bruidspaar, heb ik altijd het gevoel gehad dat ik van toegevoegde waarde kon zijn vanuit hun wensen. En als ik terugkijk op de periode dat ik nu dit werk doe, heb ik in de loop van de tijd misschien wat accenten verschoven en wellicht de vragen wat anders geformuleerd, maar de essentie van mijn benadering is nooit veranderd.

Een: eerste kennismaking
De start van mijn benadering is de eerste kennismaking. De gelegenheid voor jullie als paar om te voelen of ik inderdaad degene kan zijn die jullie om het ja-woord mag vragen of die jullie partnerschapsregistratie gaat bevestigen! Voor wie jullie je willen openstellen en die jullie vertrouwen geniet, dat er zorgvuldig om wordt gegaan met alles wat jullie en eventueel ook anderen over jezelf gaat vertellen. Zodra jullie contact met mij gezocht hebben, spreken we een moment af dat we met elkaar hetzij schriftelijk, maar misschien zelfs beter telefonisch contact hebben om het juiste gevoel bevestigd te krijgen.

Vanuit mijn ervaring kan ik jullie van begin tot eind tot in bijna het kleinste detail voorzien van advies. Door te vertellen wat belangrijk kan zijn als jullie bijvoorbeeld muziek willen bij de ceremonie. Door ideeën aan te kunnen dragen als jullie bijvoorbeeld iets tegen elkaar willen zeggen, de zogeheten geloften. Of het detail wat te doen als je als bruid wilt worden weggegeven en hoe je dit moment zo goed mogelijk kan neerzetten.
Ongeveer twee tot drie weken voor jullie huwelijk of partnerschapsregistratie gaan we met elkaar echt in gesprek om de ceremonie vorm te geven.
Natuurlijk wil ik in het gehele traject helder krijgen wie en wat jullie zijn. Samen, maar zeker ook als individu. Wat jullie bezighoudt, typeert, wat jullie heeft gevormd, en hoe jullie zijn in jullie dagelijks doen en laten.

Twee: een vragenlijst
In de voorbereiding op het gesprek over hoe we de ceremonie uiteindelijk gaan doen, stuur ik jullie een vragenlijst toe. Het merendeel van de vragen heeft betrekking op algemene dingen, zoals hoe de dag er uit gaat zien, wie er aanwezig zullen zijn en wat die mensen voor jullie betekenen, de namen van de getuigen uiteraard en waarom jullie hen hebben gekozen. Maar ook hele banale dingen, zoals het gezin waarin jullie zijn opgegroeid, de scholen die je hebt bezocht, het werk dat je doet en uiteraard zaken als hobby’s en vrienden. En ook wie er niet (meer) zijn en welke betekenis die mensen voor je hebben (gehad).

Van een deel van de vragen wil ik dat jullie die individueel beantwoorden. Dat zijn vragen over hoe je elkaar hebt leren kennen, hoe je in het huwelijk of partnerschap wil staan, hoe je van de ander verschilt en wat jullie nog van elkaar zouden kunnen leren, welke verwachtingen je van de ander hebt en wat hij of zij van jou kan verwachten, hoe jullie de toekomst zien en hoe je omgaat met onenigheid of met lastige, misschien zelfs wel heel verdrietige zaken. Jullie krijgen beiden dezelfde vragen, maar voor mij is het bijzonder (zeker om te gebruiken!) als ik jullie eigen versies hoor of lees van de antwoorden.

Drie: het gesprek
In het gesprek, dat we dus zo’n twee tot drie weken voor de grote dag met elkaar hebben, gaan we aan de hand van jullie antwoorden na of er nog onduidelijkheden in de antwoorden of misschien zelfs wel in de vragen zelf hebben gezeten. Uiteraard gaan we in dat gesprek ook dieper in op de verschillende aspecten van de ceremonie en hoe ik denk deze met jullie te gaan invullen. En we bespreken wat er van de door jullie aan mij gegeven informatie zeker niet aan de orde mag of kan komen in de ceremonie.

Een aantal mensen om jullie heen stuur ik vervolgens ook graag een iets andere vragenlijst. Zo krijg ik een zo volledig mogelijk beeld van jullie en stelt het mij in de gelegenheid informatie te kunnen filteren om vervolgens te gebruiken voor mijn speech.

Vier: de napret
Wat in mijn ogen het succes van de ceremonie bepaalt, is de klik die we met zijn drieën weten te maken. Daar heb ik uiteraard een groot aandeel in, maar jullie ook. Als jullie je open opstellen, de echte kant van je zelf laten zien en mij de juiste input geeft, heb ik de ingrediënten om de ceremonie in de gewenste vorm te realiseren!

In het gehele voorbereidingsproces houden we nauw contact met elkaar. Dat kan via de mail, telefoon of WhatsApp. Alleen zo kan er tijdens de ceremonie nauwelijks nog iets fout gaan. En gaat er toch onverwacht iets niet zoals we gedacht of gehoopt hadden, dan weten we ook van elkaar dat en hoe we moeten improviseren. Ook dat is “all in the game”.
 

Wat extra weetjes

  • Ik ben beschikbaar voor ceremonies in alle 12 provincies van Nederland en ik doe ook ceremoniële huwelijksvoltrekkingen in het buitenland
  • Naast Nederlands spreek ik Engels, Frans en Duits. Maar voor een volledige ceremonie ben ik uitsluitend in het Engels en het Duits goed sprekend; bij een ruime voorbereidingstijd is een ceremonie in het Frans niet op voorhand uitgesloten.
  • Paren kunnen van mij ook een bijdrage vragen om de ceremonie een religieus/spiritueel tintje te geven
  • Mijn stijl omschrijft zich het best als: Enthousiast – Formeel – Humoristisch – Informeel – Modern – Romantisch – Traditioneel – Uitbundig – Warm
  • Mijn ceremonie is per definitie ‘kindvriendelijk’. Ik heb daar al heel vaak ervaring mee opgedaan.
  • Een ceremonie kost bij mij tussen €425,- en €600,- een en ander afhankelijk van de afstand die ik ervoor moet afleggen en de met de voorbereiding en uitvoering gemoeide tijd. Voor een ceremonie, die volledig in een van de vreemde talen gaat, betaal je een opslag van €50,-

In het kennismakingsgesprek maken we afspraken over de prijs en deze afspraken leg ik vast in een offerte, die ik jullie ter goedkeuring opstuur. De rekening krijg je altijd achteraf, als de dag van de ceremonie geweest is, behoudens in het geval we naar het buitenland gaan. In die situatie betaal je vast een voorschot ter hoogte van de reis- en verblijfkosten.
 

Zelfstandig Trouwambtenaar

Naast BABS in mijn eigen woonplaats, ben ik ook Zelfstandig Trouwambtenaar. Ik mag op grond van mijn benoeming in Waddinxveen en de beëdiging door de rechtbank ook in andere gemeenten als trouwambtenaar actief zijn. Wanneer dus een bruidspaar uit een andere gemeente door mij trouwambtenaar getrouwd wil worden, kan ik dus voor één dag voor hun gemeente een aanwijzing krijgen en op die manier het huwelijk voltrekken.

Wanneer je kiest voor een Zelfstandig Trouwambtenaar, betekent dit dat je een stuk meer controle hebt op de invulling van de ceremonie. Je gaat alsnog netjes naar de gemeente om een melding van het voorgenomen huwelijk te maken en vervolgens zal de gemeente je de optie aanbieden voor een BABS. Maar wat sommige mensen dus niet weten, is dat je daar dus ook vriendelijk voor kan bedanken en kunt aangeven zelf iemand te hebben gevonden die jullie huwelijk gaat voltrekken. Lees dat dus goed na op hun website. In de meeste gemeenten kun je bij de digitale aangifte van je voorgenomen huwelijk jullie voorkeur voor mij (als externe trouwambtenaar) aangeven en verneem je van die gemeente hoe dat precies in zijn werk gaat. Houd er ook goed rekening mee, dat de gemeente kan voorschrijven, dat een aanvraag voor een huwelijk met een eigen externe trouwambtenaar soms wel drie maanden van tevoren moet zijn ingediend. 

Voor die éénmalige benoeming is het wel meestal ook zo, dat de gemeente jullie extra kosten in rekening brengt. Als je dan de totaalprijs die de gemeente rekent te hoog vind, kan je ook altijd nog voor kiezen om op maandag- of dinsdagochtend gratis de officiële huwelijkssluiting te voltrekken bij de gemeente, en vervolgens mij als Zelfstandig Trouwambtenaar de ceremoniële bruiloft te laten doen. Zo betaal je geen gemeentelijke kosten en ben je helemaal vrij om de ceremonie te doen waar, hoe en wanneer je maar wilt.

Zo, nu weten jullie een beetje hoe het zit, dus trek maar snel dat wijntje of dat flesje bier open om onder het genot daarvan verder te dromen over jullie mooie dag!

Hebben jullie nog vragen, of willen jullie eens met me sparren over de mogelijkheden? Bel/mail/app me dan gerust.

Veel succes en plezier met de voorbereidingen!
  • Mogelijkheden

  • VerificatieZelfstandig BABS
  • VerificatieWerkzaam in heel NL
  • VerificatieTrouwen in het buitenland
  • VerificatieNL - Engels - Frans - Duits
  • VerificatieReligieus / spiritueel
  • VerificatieKindvriendelijk
  • VerificatieTussen € 425,- en € 600
  • VerificatieKennismakingsgesprek
 
Menu
Categorieën